2008 m. spalio 19 d. 12.00 val. Anykščių kartodrome vyks ralio “Aplink Lietuvą 2008” Lietuvos Respublikos Prezidento taurei laimėti 9 rungtis ralio veteranams ir neįgaliesiems sportininkams.
Ralius „Aplink Lietuvą“ nuo pat jų pradžios rengia Tarptautinės automobilių federacijos (FIA) narys – Lietuvos automobilių klubas (LAK), įkurtas 1926 metais.
Pirmasis ralis “Aplink Lietuvą” surengtas 1931-ųjų liepos 24-ąją. Tą dieną 14 automobilių ir 12 motociklų kolona pradėjo maratoną aplink Lietuvą. Jo nugalėtojų laukė šalies Prezidento Antano Smetonos įsteigtas specialus prizas – puiki sidabrinė taurė, kurią pagal specialų užsakymą pagamino Vokietijos juvelyrai.
Šią datą Lietuvos automobilių sporto federacija (LASF) laiko oficialia automobilių sporto šalyje pradžia.
Sudėtingi ralio istorijos vingiai
„Nors jau atšvęstas pirmojo tokio ralio 75-tis, tačiau spalio 18 dieną prasidėsiantis ralis “Aplink Lietuvą’2008”, kurio nugalėtojams bus įteikta šalies Prezidento Valdo Adamkaus taurė, tebus tik šešioliktasis ilgoje jų istorijoje“, – ketvirtadienį įvykusioje ralio spaudos konferencijoje kalbėjo LAK vykdomasis viceprezidentas Aleksandras Remiševskis.
Trys raliai, kurių nugalėtojai galėjo didžiuotis iškovoję Prezidento taures, įvyko prieškario Lietuvoje. Ralio prestižą kėlė ir šalies Prezidento Antano Smetonos taurė, kuri pagal ralio nuostatus įsteigta kaip pereinamoji. Ji būtų tapusi bet kurio ekipažo nuosavybe tik tuo atveju, jei šis trejus metus paeiliui iškovotų šį trofėjų.
Nedaug stigo, kad Prezidento taurė visam laikui būtų pasilikusi garsaus prieškario ralisto Prano Hiksos, vėliau dalyvavusio ir legendiniame Monte Karlo ralyje, sportinių trofėjų kolekcijoje. Jis laimėjo pirmuosius du ralius “Aplink Lietuvą”, vykusius 1931 ir 1932 metais.
Trečiasis ralis “Aplink Lietuvą” dėl įvairių organizacinių nesklandumų buvo surengtas tik po penkerių metų pertraukos, 1937 –aisiais. Jį, o kartu ir Prezidento taurę, laimėjo M. Salevskis, važiavęs su “Adler Triumf Junior” automobiliu.
Vėliau dėl visiems suprantamų priežasčių garsieji raliai Prezidento taurei laimėti ilgam buvo pamiršti. Regis, šis didžiulį susidomėjimą kėlęs renginys jau buvo nugrimzdęs į nebūtį, tačiau kartu su šalies nepriklausomybės atkūrimu veiklą atkūrusio LAK pastangomis buvo atgaivintas ir prestižinis ralis “Aplink Lietuvą” Lietuvos Prezidento taurei laimėti.
Ketvirtąjį ralį “Aplink Lietuvą” LAK surengė 1996 metais, prabėgus lygiai 65-eriems nuo starto, 1931 metais duoto pirmajam autoraliui. Jo dalyviai taip pat kaip ir prieškario Lietuvoje varžėsi dėl garbingiausio apdovanojimo – Lietuvos Respublikos Prezidento taurės.
Finišas – Vilniuje
Spalio 19 d. 17.15 val. Vilniuje, iškilmingame ralio finiše sostinės S. Daukanto aikštėje šalia Prezidentūros, greičiausieji lenktynininkai bus apdovanoti ne tik Prezidento Valdo Adamkaus taure, bet ir kitomis įspūdingomis bei įsimenančiomis – Ūkio, Susisiekimo, Socialinės apsaugos ir darbo, Krašto apsaugos ministerijų, Kūno kultūros ir sporto departamento, Lietuvos automobilių sporto federacijos, Lietuvos automobilių klubo taurėmis ir prizais.
Lietuvos automobilių sporto federacijos (LASF) prezidentas Romas Austinskas spaudos konferencijoje pasidžiaugė, kad šis ralis išlieka automobilių sporto varžybų kalendoriuje ir kad jame dalyvauja ne tik sportininkai, bet ir veteranai bei žmonės su negalia.
R. Austinskas prognozavo, kad kova dėl Prezidento taurės bus labai atkakli, nes daugelis sportininkų itin trokšta savo kolekcijoje turėti šį garbingą trofėjų.
Trasa Sportininkams, automobilių ralio atviro čempionato VII etapo dalyviams, kovosiantiems dėl garbingiausio trofėjaus – Prezidento taurės – per abi dienas teks įveikti bendrą 409,4 kilometro maršrutą, iš kurių 100,84 kilometro – greičio ruožai.
Pirmąją dieną jie varžysis Kačerginės “Nemuno žiedo” trasoje ir jos prieigose bei Kazlų Rūdoje, kur įveiks pirmuosius 37,4 kilometro greičio ruožų, besidriekiančių asfalto danga.
Antrąją dieną sportininkai lenktyniaus Molėtų, Švenčionių ir Vilniaus rajonų žvyro keliais, o bendras antrosios dienos greičio ruožų ilgis – 63,44 km.
Prisimins sportinę jaunystę
Jei žmonių su negalia dalyvavimas raliuose „Aplink Lietuvą“ tapo neatskiriama jų dalimi nuo pat 1996-ųjų, kai atgimė pats renginys, tai sportininkai veteranai, kažkada garsinę Lietuvą įvairiose lenktynių trasose, į savo jaunystės automobilius vėl sėdo tik prieš trejetą metų.
“Tik raliai “Aplink Lietuvą” gali suburti tokį margą jo dalyvių būrį. Mus, Lietuvos automobilių sporto meistrus veteranus, ypač nudžiugino ralio organizatorių suteikta galimybė ne tik prisiminti savo sportinę jaunystę, bet ir lenktynių trasose įrodyti, kad mūsų parakas dar neišgaravęs”, – kalbėjo LASF senjorų komiteto pirmininkas Eugenijus Martinėnas.
Užsiregistravo 19 ekipažų, kuriuos sudaro sporto meistrai ir teisėjai veteranai. Jų amžiaus vidurkis perkopia 60 metų, o vyriausias iš jų – 1930-aisiais gimęs Vytautas Vanagas.
Akį traukia ne vien garbus šios kategorijos ralio dalyvių amžius, bet ir tai, kad jie į 600 kilometrų žygį aplink Lietuvą leidžiasi tokiais pat automobiliais, kuriais yra pelnę savo sportinę šlovę – „Pobedomis“, „Volgomis“, „Moskvičiais“, „Zaporožiečiais“.
Šiemet tarp veteranų matysime ne tik garsiausius šalies automobilių sporto meistrus, bet ir svečių iš Latvijos, Rusijos, Vokietijos ir net Graikijos.
Ypatingas dėmesys – saugumui
Ralio rengėjas – Lietuvos automobilių klubas – primena, jog automobilių sportas – ne tik žavus, užkrečiantis reginys, bet gali būti pavojingas, jei nesilaikoma saugumo ir savisaugos. Todėl linkėdami gražaus ir turiningo ralio, dar kartą prašo būti atidiems, besąlygiškai paklusti teisėjų ir greičio ruožus saugančių pareigūnų reikalavimams, kad visų bendros šventės neaptemdytų nelaimingų atsitikimų kartėlis.